Merimaskun hautausmaa

Kukolaistentie 13, 21160 Merimasku

Hautausmaa on ollut käytössä Merimaskun aikaisemman puukirkon läheisyydessä 1600-luvulta lähtien ja vanhimmat jäljellä olevat hautamuistomerkit ovat 1700-1800 –luvuilta. Hautausmaa-aluetta on laajennettu kohti itää 1900-luvun kuluessa. Vanhaa hautausmaata ympäröi alkujaan vuonna 1889 rakennettu hirsiaita. Saman mallin mukaan on rakennettu uusi aita 1995. Vanhalle hautausmaalle kuljetaan viidestä portista, joista tärkein on hirsistä salvottu harjakattoinen porttihuone, jonka seinähirret ovat 1700-luvulta.

Uusi hautausmaa on rakennettu vanhan hautausmaan länsipuolelle ja vihitty käyttöönsä 11.9.1994.

Hautapaikka Merimaskun hautausmaalla

Muistomerkkejä

• Muualle haudattujen muistelupaikka sijaitsee uuden hautausmaan kirkon puoleisessa päädyssä. Muistelukivessä on sanat "Jos minä kohoaisin aamuruskon siivillä ja asettuisin asumaan meren ääriin, sielläkin sinun kätesi minua taluttaisi, sinun oikea kätesi tarttuisi minuun (Ps. 139:9-10)."
  • Karjalaan jääneiden vainajien muistokivi on pystytetty Karjalaan haudattujen vainajien muistolle ja siinä on teksti ”Herran armoa on ettemme ole aivan hävinneet, sillä hänen laupeutensa ei ole loppunut. Karjalan mullassa nukkuvien muistolle Merimaskun karjalaiset”. Muistomerkki sijaitsee hirsiaidan vieressä kirkon lähettyvillä.
  • Veteraanikivi sijaitsee läpikäytävän vieressä vanhan hautausmaan hirsiaidan ulkopuolella. Kivessä on tammenlehvä ja teksti ”Sotilaidemme ankarilla taisteluilla, Lotta Svärd- ja suojeluskuntajärjestöjen tuella, kotirintaman kovalla työllä sekä Jumalan avulla säilytimme itsenäisyytemme sodissamme 1939-1945. "Ain vapaa ollos isiemme maa." Merimaskun kunta ja seurakunta 25.08.1996."

Parkkipaikat

• Pysäköintialue on Kukolaistentiellä ja myös Paltteentien alkupäässä on tilaa muutamalle autolle.
  • Osoite navigaattoriin: Kukolaistentie 13.
Pysäköinti Pysäköinti