#minunkirkkoni-logo

Tulokset

Seurakuntavaalien äänestysaika on päättynyt. Ääntenlaskenta on valmistunut ja vaalitulos on vahvistettu.

Kiitos äänestäjille, ehdokkaille ja vaalityöhön osallistuneille sekä onnittelut uusille luottamushenkilöille!

Lyhyesti vaalien prosenteista

Merimaskun äänestysprosentti 14,2 jäi erittäin niukasti alle valtakunnallisen keskiarvon, joka oli 14,3%. Edellisissä vuoden 2014 vaaleissa äänestysprosentti oli 20,0. Siihen verrattuna äänestysprosentti laski 5,8%.

Äänien hylkäysprosentti Merimaskun seurakunnassa oli 4%. Äänien hylkääminen johtuu pääasiassa yhtymän kahden vaalilipukkeen järjestelmästä, jossa on valitettavan helppoa erehtyä äänestämään väärällä numerolla. Katso: näin äänestät.

Suhteellinen vaalitapa - miten tulos lasketaan

Suhteellisessa vaalitavassa ehdokaslistan saama äänimäärä vaikuttaa ehdokkaan sijoittumiseen tuloksissa. Kukin saman ehdokaslistan ehdokas saa henkilökohtaisten äänimääriensä perusteella vertausluvun (ensimmäinen listan koko äänimäärän, toinen puolet siitä, kolmas kolmanneksen, neljäs neljänneksen ja niin edelleen). Eri ehdokaslistoilla olevat ehdokkaat tulevat valituiksi henkilökohtaisten vertauslukujensa osoittamassa järjestyksessä.