KASTE

Kaste toimitetaan kahden kuukauden kuluessa lapsen syntymästä joko kotona, seurakuntakodissa tai kirkossa. Kirkossa kasteet toimitetaan pääsääntöisesti sunnuntaisin klo 12. Kotikasteaika sovitaan kirkkoherran kanssa. Seurakuntakodin tilat ovat maksutta käytössä kastejuhliin.

Kasteaika varataan joko Merimaskun srk:n kirkkoherranvirastosta os. Kukolaistentie 36, 21160 Merimasku, ma klo 15-17 ja ke 9-12  puh. 02 436 9654  tai suoraan kirkkoherralta p. 040 130 8391

Kastetiedot luetaan jumalanpalveluksessa seuraavan viikon sunnuntaina Merimaskun kirkossa, ja ne ilmoitetaan myös Rannikkoseudussa, jolleivät vanhemmat toisin halua.

Ristiäiset voidaan järjestää kirkossa, kotona tai muussa sopivassa paikassa. Lapsen tai aikuisen voi kastaa myös jumalanpalveluksen yhteydessä. Papin kanssa käydään ennen ristiäisiä kastekeskustelu, jonka aikana sovitaan ristiäisiin liittyvistä asioista. Seurakunnat varmistavat lapsen nimen laillisuuden, joten nimi tulee ilmoittaa seurakunnalle hyvissa ajoin, esimerkiksi juuri kastekeskustelun yhteydessä.

Ristiäisten järjestäminen

Kastetilaisuuden kulku vaihtelee sen mukaan, minkä ikäinen kastettava on. Usein kaste tapahtuu muutaman kuukauden kuluessa lapsen syntymästä. Kasteessa lapsi liitetään nimeltä kutsuen kristilliseen uskoon ja seurakunnan jäseneksi.

Ristiäisten kulku